Interview met Ben en Sander van Your Gin

Hoe is Your Gin ontstaan?

Ben: Het idee van Your Gin is een aantal jaar geleden ontstaan op het terras. Wij zijn zelf grote gin-tonic liefhebbers en waren op zoek naar de perfecte gin voor ons. Al snel kwamen we erachter dat wijzelf maar eigenlijk iedereen om ons heen een eigen smaak heeft en zo zijn we op het idee gekomen om voor iedereen een eigen soort gin te gaan maken. Zodat iedereen van zijn eigen smaak kan genieten.

Sander: Nadat we alle vergunningen rond hadden, zijn we in 2018 begonnen in een kleine kelder en in 2019 verhuist naar de Splendorfabriek in Nijmegen. Hier is onze hobby veranderd in een fulltimebaan!

 

Het bedrijf heet YourGin, waarom hebben jullie voor deze naam gekozen?

Ben: We hebben daar eigenlijk best lang over zitten brainstormen. We wilden eerst een eigen label gin gaan maken en onze namen combineren tot een naam. Toen uiteindelijk kwamen uit bij ons huidige concept, dus de gin personaliseren naar ieders wens. We dachten toen aan ‘My Gin’ omdat het echt je eigen gin is, maar toch vonden we dit niet heel pakkend. We zijn toen op ‘Your Gin’ gekomen omdat dit echt de lading dekt.

Sander: Het is ook echt een naam van deze tijd, internationaal, duidelijk en klanten weten waar ze aan toe zijn. Het was wel lastig om een naam te vinden die ook daadwerkelijk beschikbaar was. Er zijn namelijk veel Russen die Yourgin heten haha ;) Op insta heten wij daarom @createyourowngin.

 

Wat zijn de leukste kanten van jullie beroep?

Ben: Ik denk toch wel het blijven ontwikkelen van smaken, continu nieuwe smaken bedenken voor heel veel verschillende soorten klanten, van een bruin café op de hoek tot een 2-sterren restaurant. Elke dag, klant en smaak is anders dus we blijven echt nieuwe dingen bedenken. Dat is het leuke eraan.

Sander: Het ondernemerschap is ook wel erg leuk. Wij maken alle beslissingen samen of het nou een goede of slechte is, we hebben het altijd zelf in de hand.

Ben: Ja, daardoor kun je heel makkelijk schakelen. Elke vraag van elke klant kunnen we goed over nadenken en snel beantwoorden.

Sander: Het is ook wel erg fijn dat we het samen doen. We kunnen onderling sparren met elkaar en vullen elkaar goed aan. We doen de productie, contact met klanten en administratie allemaal samen. Het is gewoon fantastisch om te zien dat je begint met een klant en dat we nu 500 smaken ontwikkeld hebben. Dit hebben we echt helemaal zelf gedaan!

 

Wat is de belangrijkste kernwaarde van YourGin?

Sander: Ik denk wel echt deskundigheid en kwaliteit. Als een klant een ingrediënten set bedenkt en wij denken dat dit niet gaat werken, dan zullen we dit altijd eerlijk aangeven.

Ben: Ja, we zijn wel echt van open, eerlijke en duidelijke communicatie. Als iets niet kan, dan kan het niet, we vinden het belangrijk om hier eerlijk in te zijn naar de klanten toe. Daarnaast is kennis van wat we doen ook ontzettend belangrijk voor ons.

Sander: We hadden bijvoorbeeld pas een tonic proeverij toen er een nieuwe tonic op de markt was. We nodigen dan dit merk uit om ons er echt in te verdiepen. We willen dan de tonic leren kennen om onze klanten het beste advies te kunnen geven met hun eigen gin. En korten lijntjes met de leveranciers.

Ben: De service moet gewoon goed zijn en we willen graag meedenken tijdens het proces en daarna. We willen ook over de kosten transparant zijn, dus geen kleine lettertjes en geen onverwachte prijsveranderingen.

 

Wat zijn jullie doelstellingen en ambities met YourGin?

Sander: Ons doel is wel om dé private label gin specialist van Nederland te zijn en dat daarna ook uit te breiden binnen Europa. Voor nu is er in Nederland ook nog genoeg te doen om goed in de markt te staan, hier ligt nu onze focus op.

Ben: We vinden het wel belangrijk om alles binnen eigen beheer te houden om de lijntjes kort te houden.

 

Wat zijn jullie Unique Selling Points?

Ben: Eigenlijk is dat heel makkelijk. Je eigen smaak gin vanaf 6 flessen, hierin zijn wij de enige. Daarnaast dat we meedenken in concepten, we gaan echt meekijken, wat past er in het verhaal en bij het bedrijf en hoe gaan we dan die smaken vormgeven. Maar we kijken ook verder naar de bijpassende tonic, het glaswerk en de garnituren.

Wat was jullie eerste noemenswaardige klus?

Sander: Ingenhousz sowieso!

Ben: Naast Ingenhousz was onze eerste order eigenlijk al noemenswaardig. Dit was meteen een order naar Denemarken.  

 

Wat was het leukste deel van het Ingenhousz Gin proces?

Ben: Vooral het ontwikkelen van de smaken. Het waren best wel moeilijke smaken en meteen 4 tegelijk. De smaken zijn gebaseerd op 4 verschillende landen, Vietnam, New Orleans, Peru en Cariben. De smaken lopen ook best langs elkaar. Als je bijvoorbeeld naar Peru en Vietnam kijkt, die hebben best wel overeenkomende smaken als limoen, bleekselderij en spices. Het was echt een leuke uitdaging om te kijken wat nou waar bij past. En daarna ook hoe we ze kunnen serveren en welke tonic er mooi bij is. We hebben samen met Ingenhousz de smaken bepaald aan de hand van het menu. Alle 4 de smaken zijn ook echt wel anders geworden en dat is supertof.

 

Welke Ingenhousz Gin smaak is jullie favoriet?

Ben: Ik vind de New Orleans het lekkerst, deze kun je ook puur drinken en dat vind ik echt tof eraan. Lekker full body met houttonen en veel kruiden.

Sander: Alle 4 zijn ze echt leuk geworden en zeker met het verhaal erachter.

Expeditie Urban Jungle: Waarom wandelen goed voor je is en waarom je mee moet doen aan De Bredase Wandel 4-daagse

Lees meer

4 x Pasen bij Ingenhousz Breda

Lees meer
JazzIngenhousz met kunstenaar Jasper van den Oever

Kunstenaar Jasper van den Oever vereeuwigt het Breda Jazz Festival

Lees meer
Art By Barbara Expositie op de 2e verdieping van Ingenhousz Breda

Expositie Art By Barbara: Abstract & Industrieel

Lees meer

Hoe een zondig weekend veel teweeg bracht

Lees meer
Vonkx Blogartikel Ingenhousz Breda

We waanden ons in de 7e hemel!

Lees meer